مصاحبه مفصل واتسکه
صفحه اصلی تماس با ما عناوین مطالب پروفایل
جدیدترین مطالب
لینک دوستان

    به عنوان یک تاجر، عشق شما به فوتبال از کجا نشأت گرفت؟ "من بیشتر از 20 سال در لیگ آماتور بازی می‌کردم. امّا هیچ وقت به اندازه ای خوب نبودم که در سطح حرفه ای بازی کنم. علاوه بر این من 25 سال پیش یک شرکت تأسیس کردم، پس می‌توانستم در هر دو بخش فوتبالی فعالیت کنم. هم بخش ورزشی، هم بخش مدیریتی."

    قدیمی ترین خاطره شما از رئال مادرید چیست؟ "خاطراتی از دوران کودکی. من آن زمان شیفته رئال مادرید بودم، به خصوص پیراهن سفید آن‌ها. من از دهه 50 و 60 رئال را دنبال می‌کردم. فرانس پوشکاش و آلفردو دی استفانو را به یاد ندارم، امّا خنتو، سانتاماریا، و بعد ها نتزر، اشتلیکه را به یاد دارم. در اسپانیا، رئال تیمی بوده که همیشه مورد تحسین قرار داده ام."

    به نظر شما، آن رئال پرستیز بیشتری داشت؟ "به نظرم این تیم هنوز هم همان تیم افسانه ایست. آن‌ها واقعا باشگاه بزرگی دارند. من رابطه خوبی با فلورنتینو پرز مالک باشگاه رئال مادرید و همچنین خوزه آنخل دارم. به نظرم انتخاب مورینیو انتخابی بسیار عالی بود. اگرچه به نظرم او با فرهنگ رئال مادرید هیچگاه سازگار نشد. شاید او برای مردم و طرفداران مغرور به چشم می‌آمد."

    به نظرت، مورینیو تأثیر منفی روی رئال مادرید گذاشت؟ "نه در مجموع. مورینیو یک مرد نابغه است."

    مانند یورگن کلوپ؟ "یورگن کاملاً متفاوت است. مورینیو بعضی اوقات انگار می‌جنگد. امّا این مسئله برای یورگن کلوپ هرگز وجود نداشته است، اگرچه هر دو مربیان فوق العاده ای هستند."

    شما خودتان را به عنوان ناجی دورتموند می‌بینید؟ در این نقش احساس رضایت دارید؟ "فکر نمی‌کنم من ناجی بروسیا دورتموند بوده باشم. از این لقب خوشم نمی‌آید. من در این مسیر تنها نبوده ام. نجات این باشگاه یک روی سکه بود. روی دیگر اتفاقات خوبی بود که بعد از آن رخ داد. شما از یک ورشکستگی میلیمتری نجات پیدا می‌کنید و پول هم نیز صرفه جویی می‌کنید. پس قطعاً کار ارزشمندی انجام داده اید. امّا مسئله حیاتی بازگشت باشگاه به سطح اول بود و برای این امر همه مردم در دورتموند با یکدیگر متحّد بودند."

    زمانی که باشگاه به سمت ورشکستگی می‌رفت شما عضو هیئت مدیره بودید؟ "بله، امّا سمت مدیریتی نداشتم. من نسبت به برخی مسائل باشگاه مسئول بودم، مانند خرید میز تنیس، یا مراقبت از تیم هندبال باشگاه."

    آن دورتموند چه اشتباهی کرد که وارد آن مقطع بحرانی شد؟ "ساده است. هر سال 20-30 میلیون یورو هزینه می‌شد و تولید می‌شد. این در دراز مدت قابل دوام نبود. مادرید هر فصل 500، 600 میلیون یورو مرجع مالی دارد. طبیعی است که با این پول شما بیشتر می‌توانید هزینه کنید. وقتی که من به بروسیا دورتموند آمدم، اینجا سالیانه 75 میلیون یورو درآمد داشتیم."

    درآمد باشگاه شما در حال حاضر چقدر است؟ "در حال حاضر 305 میلیون یورو می باشد و ما با این سپرده می توانیم بیش از پیش در بازار نقل و انتقالات خرج کنیم."

    آیا شما می دانید که بدهی رئال مادرید در حال حاضر چقدر است؟ "کم و بیش. حدود 540 میلیون یورو. اما هنوز کمتر از گردش مالی سالانه آن هاست و این مسئله خیلی مهمی است. در آن زمان که دورتموند حدود 150 میلیون بدهی داشت، گردش مالی اش نصف بدهی ها حدود 75 میلیون بود و این کار را خیلی مشکل می کرد و فشار زیادی به باشگاه می آمد."

    آیا بروسیا دورتموند در حال حاضر بدهی دارد؟ "بله... ما در حال حاضر حدود 35 میلیون یورو بدهی داریم که مربوط به خرید مجدد استادیوم می باشد. اما در حال حاضر ما رقم قابل توجهی در حساب های بانکی مان داریم. اگر چه ما اگر بخواهیم که بدهی های ورزشگاه را صاف کنیم هم نمی توانیم این کار را انجام دهیم، چون قرارداد بین طرفین این اجازه را به ما نمی دهد. با توجه به این موضوع می توان گفت ما در حال حاضر هیچ بدهی نداریم."

    نقشه شما برای نجات باشگاه از وضعیت بحرانی قبلی چه بود؟ "نقشه ما سه مرحله داشت. اولین مرحله حفظ بقا باشگاه بود و در آن مرحله مایکل زورک مدیر ورزشی باشگاه خیلی به من کمک کرد. ما توانستیم دستمزد تیم اصلی را در آن زمان از 75 میلیون به 24 میلیون کاهش دهیم که این موضوع کار ما را برای داشتن تیمی قدرتمند سخت می کرد. من فکر نمی کنم هیچ کس در مادرید یا در هیچ جای دیگر این ریسک را بکند تا بخواهد با 24 میلیون تیمی را اداره کند. بعد از آن ما سعی کردیم که به مدت سه سال جایگاه تیم را در جدول ثابت کنیم و نگذاریم پایین تر برود. این مرحله اول ما بود."

    و مرحله دوم؟ "ساختن چیزی جدید با یک ترکیب و بازیکنان جوان ولی با استعداد به همراه یک مربی بزرگ به نام کلوپ که او را در سال 2008 انتخاب کردیم. سپس در سال 2011 ما لیگ را بردیم و حتی خودمان از این موضوع تعجب کردیم. در آن زمان هزینه های تیم اول ما 38 میلیون بود که به طرز باور نکردنی بسیار کم بود. در حال حاضر ما سعی داریم با توجه به شهرت و محبوبیتی که به دست آوردیم درآمدها را افزایش دهیم و موفق شدیم درآمد سالانه را یه 305 میلیون یورو یعنی 50 میلیون بیشتر از سال قبل برسانیم. الان نیز در مرحله سوم هستیم و داریم رشد می کنیم اما هنوز به سطح رئال و بایرن نرسیده ایم. من فکر می کنم در حال حاضر مادرید سه برابر ما خرج تیم اصلی اش می کند."

    نقش مردم در ساخت دورتموند جدید چقدر بود؟ آیا خرید انبوه سهام از سوی مردم درست است؟ "این درست نیست، اگر چه مردم با آمدنشان به ورزشگاه به ما خیلی کمک کردند. ما 80 هزار هوادار ثابت داشتیم که حتی وقتی تیم در رده نهم بود به ورزشگاه می آمدند."

    نظر شما درباره قانون 1+50 در آلمان چیست؟ "در آلمان مردم دوست دارند که با علاوه بر داشتن علاقه قلبی به باشگاه، سهمی نیز از آن داشته باشند. در انگلستان این موضوع متفاوت است. همه می دانند که یک باشگاه متعلق به رومن آبراموویچ یا یک شیخ عرب می باشد و مردم فقط تماشاگر هستند، اما آلمانی ها دوست دارند در باشگاه سهیم باشند و نقشی تصمیم گیرنده داشته باشند."

    آیا شما می توانید این موضوع را به طور واضح جواب دهید که بایرن در دوره ورشکستگی به دورتموند کمک مالی کرده است یا نه؟ "در آن زمان اولی هوینس 2 میلیون یورو با بهره 8 درصد به مدیر سابق قرض داد، اما او با این کارش مادر ترزا نشد و من اولین اولویتم برگرداندن آن پول بود. در واقع اولین بدهی پرداختی توسط ما بود. قرض گرفتن پول از یک تیم بزرگترین اشتباه بود که مدیر سابق انجام داد. مطمئن باشید تا زمانی که من مدیر باشگاه باشم، در خیابان های شهرمان گدایی می کنم، ولی این کار را نخواهم کرد."

    حق پخش تلویزیونی شما در حال حاضر چگونه است؟ "در حال حاضر نسبت به تیم قبل از خودمان مبلغی دو برابر دریافت می کنیم. بایرن 38 میلیون و ما 34.5 میلیون و تیم بعدی 18 میلیون دریافت می کند."

    آیا تیم های آلمانی تا به حال سعی در رقابت با باشگاه های اسپانیایی به شکل خودشان کرده اند؟ "این خیلی خوب است که یک تیم بتواند از منابع خارجی پول بگیرد، اما حمایت دولت از یک باشگاه به مانند والنسیا در چند سال اخیر، در آلمان غیرممکن خواهد بود."

    آیا شما از تحقیقات کمیسیون اروپا درباره باشگاه های اسپانیایی حمایت می کنید؟ "این کار در واقع برای کمک به باشگاه هایی است که با مشکل مواجه اند. نه برای حمایت از باشگاه هایی که بیشتر از حق شان سود می کنند. به طور قطع می گویم منظور من رئال یا بارسا نیست، بلکه چند باشگاه دیگر اسپانیایی."

    آیا بروسیا دورتموند تا به حال شکایتی به کمیسیون اروپا کرده است؟ "خیر، ما هیچ شکایتی نسبت به هیچ کس تا به حال نکرده ایم."

    آیا از این جمله هوینس حمایت می کنید؟ ما آنها را از کثافت خارج کردیم و آنها مالیات خود را پرداخت نمی کنند: "این عبارت در مورد چه کسی استفاده شده است؟"

    ما آنها را نجات دادیم و باشگاه های اسپانیایی بدهی های خود را به مقامات مالیاتی پرداخت نمی کنند. "با توجه به وضعیت فعلی، ترجیح می دهم در مورد این جمله نظری ندهم!"

    هنگامی که از وضعیت اولی هوینس مطلع شدید، چه فکری کردید؟ "من متعجب شده بودم. اما از همان ابتدا تصمیم گرفتم تا به طور عمومی در مورد این موضوع نظرم را بیان نکنم. با توجه به اینکه تا به حال ما سخت ترین رقیب بایرن بوده ایم، این خبر طعم خوبی نداشت. اما همچنین نمی توان به این شک داشت که دولت آلمان نشان داد که به قانون و اعمال آن احترام می گذارد و اینکه همه ما در چشم قانون مساوی هستیم. در پذیرش این حکم، خود هوینس نیز عدالت دولت را پذیرفته است."

    آیا شما هم فکر می کنید که فوتبال بازتابی از اتفاقاتی است که در اروپا رخ می دهد: که ثروتمندان در حال غنی و غنی تر شدن هستند و فقرا در حال فقیر و فقیر تر شدن؟ "نمی خواهم در مورد اتفاقاتی که خارج از فوتبال رخ می دهد قضاوت کنم، اما در داخل آن، باشگاه هایی که منابع مالی بزرگی دارند مسلماً در حال حاضر شانس بیشتری برای درآمد زایی دارند. اما من هنوز هم فکر می کنم که امکان توسعه وجود دارد و بروسیا دورتموند مثال خوبی برای این حرف است. وقتی در سال 2011 قهرمان لیگ شدیم، این را نشان دادیم. قبلاً، پیش از اینکه من به این سمت نائل شوم، ما در چمپیونزلیگ بازی نمی کردیم. با وجود بازی نکردن در چمپیونزلیگ و داشتن درآمد تلویزیونی پائین، در آن سال ما قهرمان لیگ شدیم."

    آیا به خاطر این تفاوت ها، رقابتی بودن لیگ دیگر متوقف شده است؟ "به طور کلی این احتمال وجود دارد، اما همیشه این اتفاق افتاده است. حالا در اسپانیا اتلتیکو هم وجود دارد. اما در سال های اخیر لیگ جذابی نبوده است. در دهه 70، رقابت حتی میان بایرن و مونشن گلادباخ هم وجود داشته است و عنوان قهرمانی میان آنها رد و بدل می شد. باشگاه های بزرگ همیشه آنجا [بالای جدول] خواهند بو و شما نمی توانید مادرید را طوری پائین بکشید که سویا یا والنسیا بتوانند قهرمان شوند. این جواب نمی دهد. اما اگر من در جایگاه مسئولیت یک باشگاه کوچکتر اسپانیایی، مثل اوساسونا بودم، توزیع درآمد تلویزیونی به یک مشکل بدل می شد."

    آیا دورتموند یک باشگاه بزرگ است یا متوسط؟ "از زمانی که من مسئول دورتموند شده ام، تنها یک دستور العمل وجود داشته است. شعار من این است که هرگز به منظور موفقیت در سطح ورزشی، یک یورو بدهی هم نباید داشت. این به معنی سوسیالیست [طرفدار توزیع و تعدیل ثروت] بودن من نیست. ما باید رشد کنیم و این کار را انجام می دهیم. ما می توانیم 70 میلیون یورو در سال برای دستمزد بازیکنان سرمایه گذاری کنیم. بایرن 160 میلیون می پردازد و این مبلغ زیادی است. در برخی موارد ما باید قادر به سرمایه گذاری 100 میلیون یورو باشیم و ما در آن مسیر قرار داریم. اما حتی با 70 میلیون، که در اصل در سطح اروپایی بسیار کم است، ما یکی از 8 باشگاه برتر اروپا هستیم. این بدان معنی است که با پول کمتر شاید نیاز به خلاقیت بیشتری باشد."

    سقف دستمزد ها در دورتموند چقدر است؟ "محدودیت حقوق و دستمزد وجود ندارد، اما واضح است که وقتی ما 70 میلیون پول داریم، نمی توانیم به یک بازیکن 10 میلیون یورو بپردازیم، چرا که برای ما وجود محیطی سالم که در آن بین یک بازیکن معمولی و درجه یک تفاوت وجود داشته باشد، بسیار مهم است. به همین دلیل است که محدودیت های طبیعی وجود دارد و ما باید با این واقعیت که ممکن است برخی بازیکنان باشگاه را ترک کنند زندگی کنیم. مشکل این است که ما نمی توانیم ایارامندی یا ایسکو را داشته باشیم و تنها گاهی اوقات به آنها اجازه بازی بدهیم. در ترکیب بروسیا، چنین بازیکنانی در هر مسابقه بازی می کردند. داشتن چنین بازیکنانی روی نیمکت یک نعمت لوکس است."

    آیا شما 100 میلیون یورو برای بیل پرداخت می کردید؟ "اگر من می توانستم مسوت اوزیل را که بازیکن قدرتمندی بود، با 50 میلیون یورو به فروش برسانم و تعدادی بازیکن نیز به ناپولی بفروشم، از نظر من این معامله دیوانه وار نیست. بیل تیم را بهتر کرده است. بدیهی است که تمام این آمار و ارقام احمقانه است. من حتی اگر پول هم داشته باشم نمی توانم بازیکنی را با 100 میلیون یورو به دورتموند بیاورم. مطالبات و توقعات از آن بازیکن باور نکردنی خواهد بود و او نمی تواند با این وضعیت مقابله کند."

    آیا مادرید وضعیت لواندوفسکی را جویا شده بود؟ "طبیعتاً آنها به او علاقه داشتند."

    چرا توافقی صورت نگرفت؟ "این مسئله به بازیکن مربوط می شود. برای ما روشن بود که در سال 2013 اجازه جدایی به او نخواهیم داد. اگر نه، وضعیت می توانست متفاوت باشد. روبرت تصمیم گرفته بود تا در پایان قراردادش به بایرن مونیخ بپیوندد."

    آیا نوری شاهین را به خدمت خواهید گرفت؟ "تمام نشانه ها حاکی از آن است که ما او را به تیم باز خواهیم گرداند."

    آیا بروسیا دورتموند در مقابل رئال مادرید شانسی هم دارد؟ "اگر ما همه بازیکنانمان را در اختیار داشتیم، از شانس خوبی برخوردار می بودیم. با این همه مصدوم، شانس کمی داریم. اما فشار روی رئال مادرید است. چرا که همه هنوز هم اتفاقات سال گذشته را به یاد دارند. آنها تیم فوق العاده ای دارند و اگر همه چیز خوب پیش برود شانس ما در مقابل آنها پائین خواهد بود. من در مراسم قرعه کشی چمپیونزلیگ با امیلیو بوتراگوئنو [مدیر رئال مادرید] ملاقات کرده ام و او خیلی آرام تر از من بود. و در آن لحظه بود که من تصور کردم: این شانس خوبی برای ماست."

 

نظرات شما عزیزان:

حسین
ساعت13:53---13 فروردين 1393
با سلام خدمت مدیر : وبسایت شما خیلی زیبا و جالب میباشد در صورت تمایل به لینک کردن وبسایت دارید میتوانید ما را با نام ( بروزترین وبسایت تفریحی سرگرمی ایرانی) و با ادرس www.htfun.r98.ir لینک نمایید و به ما اطلاع دهید.
با تشکر مدیر وبسایت htfun


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: <-TagName->
[ چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:, ] [ 13:47 ] [ ]

درباره وبلاگ

به سایت کریس رونالدو لیونل مسی خوش امدید ما همگی جمع شدیم تا از همه ی وبلاگ ها وسایت ها جلو بزنیم
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6321
بازدید دیروز : 2917
بازدید هفته : 9326
بازدید ماه : 9238
بازدید کل : 413984
تعداد مطالب : 2694
تعداد نظرات : 499
تعداد آنلاین : 1